zondag 2 juni 2013

Kaastaart met zoetstof en passievruchtencoulis



Dit recept is er speciaal voor iemand die begon te klagen over mijn blog. Ze heeft diabetes en kan dus niet probleemloos mijn relaas van boter en suiker uitproberen... Toen kwam dus een verzoekje, en ik vind verzoekjes stiekem wel tof, dus bij deze: het resultaat!




Bij het kopen van zoetstof (ik heb geen reden om dat te kopen) stond ik geweldig te twijfelen tussen the real deal Canderel van 4 euro, of knock off zoetstof van 70 eurocent. Ik dacht, als het lukt met die goedkope, dan is het eigenlijk beter, want waarom zou iemand met diabetes of ander suikerprobleem meer moeten betalen om iets zoet te krijgen? Bij deze, een recept van op de site van Canderel, zonder Canderel (sorry jongens).






Voor het maken van de kaastaart heb ik slaafs de hoeveelheden opgevolgd, ik ga jullie een recept met aangepast hoeveelheden geven, aangezien ik de verhouding kaas - bodem niet goed vond in het recept. Kan ook aan mijn redelijk grote springvorm liggen, maar toch, het was niet goed.




Over de coulis is ook wat te zeggen. Volgens de site van Canderel lukt het inkoken van vruchten met canderel ook goed. Ik heb 20 minuten in een pannetje staan roeren, zonder resultaat hé. Dus de coulis is jammer genoeg met echte suiker gemaakt...





Kaastaart met zoetstof en passievruchtencoulis
Aangepast recept van Canderel

Ingrediënten

500 gr verse kaas (type Philadelphia puur)
200 gr droge koekjes ( speculoos, american cookies... Ik gebruikte Bastognes)
125 gr boter
30 cl (1,5 brikje) light room
9 eetlepels zoetstof
4 gelatineblaadjes

Bereiding

Verkruimel de koekjes (ik heb daarvoor een zeer speciale techniek, ahum: een pureestamper). Smelt de boter en vermeng die met de koekkruimels. Druk dit tegen de bodem van je bakvorm, tot alles mooi toe is.
Verwarm de room op een matig vuurtje. Week ondertussen de gelatineblaadjes in een glas lauw water. Eens de room lichtjes kookt, mogen de uitgeknepen gelatineblaadjes erbij. Na 3 keer roeren is de gelatine opgelost, zet daarna opzij om even af te koelen.
Klop de verse kaas los met een klopper in een kom. Voeg er de zoetstof bij en klop luchtig. Daarbij mag dan vervolgens de room geroerd worden. Vermeng tot een mooi geheel en giet alles in de springvorm op de koekjesbodem. Strijk glad indien nodig, en zet voor minstens 3 uur in de koelkast.


Coulis

Even voor de kaastaart opgesteven is, ga je eventueel een coulis maken. Ik maakte dat met passievruchten, maar dat kan even goed met ander fruit.
Snij 3 rijpe (=gerimpelde) passievruchten doormidden en haal het vruchtvlees eruit, met pitjes. Doe in een steelpannetje, samen met 15 cl water en 4 eetlepels suiker. Zet op een matig hoog vuur en laat inkoken terwijl je het in de gaten houdt en af en toe roert. Als de coulis is ingedikt, kan je hem nog zeven om geen pitjes te hebben, maar dat moet niet per sé. Laat even afkoelen en verspreid voorzichtig over je kaastaart. Smakelijk!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten