dinsdag 4 juni 2013

Geniale koffiecake



Als ik geniaal zeg, dan meen ik het ook. Dit is een cake die ik simpelweg niet wil uitdelen, gewoon om ALLES zelf te kunnen opeten. Mijn lief deelt die mening. Cakefest over here! Al een chance dat het goed weer is, kunnen we het er dit weekend af fietsen.




Het is wel een cake die wat meer geschikt is voor in tijden dat warmte en koffiearoma welkom is (+herfst & winter), maar met de temperaturen van de voorbije maand, merkt niemand daar iets van. Gewoon DOEN!


Zwarte katten, moeilijkste dingen ooit te fotograferen.






Mijn glazuur is een beetje geschift, dus ik ben er mij terdege van bewust dat dat er niet gewéldig uit ziet, maar glazuur hoeft ook niet echt, als je er niet van houdt. Ondanks de geschifte versie is-ie wel lekker.




Dit recept komt trouwens uit het hummingbird bakboek, een boek met recepten afkomstig van een gehyped bakkerijtje in London, met lekkernijen die van zoet tot überzoet gaan. Helemaal op mijn lijf geschreven!



Ow ja, ik heb nu eindelijk een plug-in op mijn pagina gekregen om mijn FB pagine te like, dus als op die manier de updates wil bijhouden, dan kan dat vanaf nu ook! Zie rechterbovenhoek :)

There we go for some cake:

Koffiecake

Bereiding: 30 minuten, 40 minuten baktijd
Voor één cake, bereid in een ringvormig bakblik

Ingrediënten

2 el instantkoffiekorrels
175 ml water
450 gr boter
450 gr kristalsuiker
8 eieren (ja, sorry, niemand heeft gezegd dat ge er gezond van ging worden)
450 gr bloem
2 el bakpoeder
1 el cacoapoeder (plus wat extra om te bestuiven, makes it pretty)

eventueel glazuur:

mokkaboontjes
250 gr poedersuiker (da's één doosje)
80 gr boter
25 ml melk (volle)

Bereiding:

Meng de instantkoffie met het water in een steelpannetje en verhit boven een hoog vuur. Laat dit inkoken tot de helft van het volume. Neem de pan van het vuur en laat wat afkoelen.

Verwarm de oven op 170°C.

Vet een ringvorm in met wat boter op een stukje keukenpapier, en bestuif met bloem in alle hoekjes; Dit is nogal belangrijk, aangezien je niet zo makkelijk wat kan wrikken aan zo'n vorm als aan een rechthoekige. En je moet verplicht omdraaien, en beeld u in dat de helft er in blijft plakken! Dit recept kan trouwens ook met een rechte bakvorm, maar verminder de hoeveelheden dan wat.

Vermeng de boter (gesmolten met cheaty microgolf of niet) met de suiker en de koffiesiroop (hou een eetlepel apart als je glazuur gaat maken!) en klop door tot alles goed vermengd is. Voeg ei per ei toe, telkens goed roeren tot het beslag egaal is. Je kan hier een pannenlikker (mijn oma zou zeggen pannelékker) gebruiken, omdat je dan mooi je kom rond kan gaan, en alles van de bodem kan meenemen. Voeg er dan de bloem, het bakpoeder en de cacao aan toe. Giet dit allemaal samen in de vorm en zet 40 minuten te bakken in de oven.

De cake is klaar als een houten satéstokje er proper uit komt. Ik had bij deze cake het probleem dat mijn vorm wat te klein was, en moest hem wat afsnijden om te kunnen omdraaien op een bord. Nu een echt probleem was dat nu ook niet, dat korstje was tamelijk geweldig ;). Wacht met ontvormen tot de taart 20 minuten is afgekoeld, anders kan hij nog scheuren. Keer om op een bord, en laat afkoelen op een rooster.

Voor de zoetekauwen, nog het glazuur:

Vermeng de gesmolten boter, poedersuiker, melk en koffie tot een gladde pap. Roer een aantal minuten stevig door, zodat het luchtig wordt. Spatel op de cake, bestuif met cacaopoeder en mokkaboontjes.

Mooi hé?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten