vrijdag 14 juni 2013

Bounty's



Jawel, nog méér kokos. Het begint er hier op te lijken dat ik gewoon een kokosprobleem heb. Ik was mij daar dus niet van bewust, tot ik vandaag dacht: zelf bounty's maken, strak plan! Zeker superorigineel! Euh ja. Niet geweldig origineel, zo bleek op het wereldwijde web, maar wel lekker hé. En de mijne zien er weer fantastisch rommelig uit, nét echt.



Blijkt dat een bounty in de zelfmaaksnoepgoedwereld (niet die uit een pakje dus) ook maar uit 3 ingrediënten bestaan, waarvan ik er één nog nooit heb gekocht, gebruikt, geproefd whatsoever.




Gecondenseerde melk, dames en heren. Blijkbaar is koffiemelk (nutroma en die shizzle) een afgeleide daarvan, daar moet ge dat dus ook bij zoeken in de winkel. Ik wist wel dat je dat kon omzetten in karamel, nog nooit gebprobeerd. In mijn mini-carrefourtje hadden ze alleen versies in tubes, niet in de klassieke blikjes. Ik vraag mij daar sterk bij af wat het nut van zo'n tube is, buiten het gemakkelijker leegkrijgen dan een blik?



Op de verpakking staat een sportend madammeke dat dat gewoon opeet! Ik bedoel, ge wilt niet weten hoeveel calorieën daar in zitten! Zot!







Verder, mijn alom geliefde kokos, in de Spice Bazaar 1 euro voor 125 gram, in het carrefouretje 100 meter verder 2,5 euro voor 125 gram. For real!



Als het aan mij lag, zou ik fondant chocolade hebben genomen, maar ik vreesde op protestacties (het Lief eet dat niet, wel bounty's). Maar doe gerust zot! Verder heb ik ook een klein gek mengelingetje van de spice bazaar er op gedaan, dat ik deze week kreeg van mijn lief. In plaats van een schoon boeketje voor onze twee jaar samen, krijg ik een überpakket met gekke mengelingskes van mijn favoriet winkeltje. Beat that!













Dus, genoeg gepalaverd, hier komt het recept:

Zelfgemaakte bounty's

Losjes gebaseerd op het filmpje van Wim Ballieu, Goe Gebakken

Recept voor 20 kleine reepjes
Bereidingstijd: 30 minuten

Ingrediënten

260 ml gecondenseerde melk met suiker (2 tubes)
200 gr gemalen kokos
350 gr chocolade, smaakske naar keuze

Bereiding

Doe de gecondenseerde melk in een pannetje en zet op een zacht vuurtje. Als het allemaal warm heeft (hoeft niet te koken, en let op, dat brandt dus rap aan), haal van het vuur en voeg de kokos er aan toe. Stort het vermengde boeltje in een vorm die je later makkelijk kan versnijden (bij mij was dat dus een cakevorm). Zet 20 minuten in de diepvriezer om op te stijven.
Smelt intussen de chocolade (al dan niet au bain marie, your choice). De bedoeling is wel dat je wat chocolade overhoudt om op het eind koud aan de gesmolten versie toe te voegen, zodat alles blijft glanzen als het is opgedroogd.
Versnij de opgesteven kokosplaat in vormen (die heel blijven een grote lat is nogal moeilijk want dat breekt). Met 2 vorken manoeuvreer je de stukjes kokos in de gesmolten chocolade en leg te druipen op een rooster. Wim ballieu had dat ietskes minder smosserig gedaan met een penseel, maar het mijne is niet zo lang geleden gestorven, en had dat dus niet voorhanden. Smossen is toch plezant!

Zet zeker een half uur in de koelkast, en dan, snoepen geblazen...

Bewaart 5 dagen in de koelkast in een afgesloten doos.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten