dinsdag 7 mei 2013

Sesamkoekjes



Ik moet iets bekennen. Ik heb onlangs een blog ontdekt, door de Knack Weekend blog awards shortlist, en ben wat van mijn sokken geblazen door één van de genomineerden. De blog in kwestie is namelijk exact wat ik zou willen maken, proeven en proberen op die van mij. De look van de website zit goed, de foto's zijn mooi en de recepten zijn haalbaar. Dus, kleine dip alhier, want waarom nog verderdoen als ik gewoon die (18 jarige! ACHT! TIEN!) jongen zijn blog zou kunnen overschrijven en geweldig content zou zijn? Crap.



Dus, kon het niet anders, dan dat ik iets gemaakt heb, afkomstig van Baked Louie's blog. Niet random, want ik zocht namelijk een recept voor bezoek dat langskwam, maar door intoleranties allerhande het één en ander niet mag. Bij deze: sesamkoekjes, glutenvrij, zonder witte suiker, maar met honing in de plaats. Off we go!



Dit lijkt een onnozel samenraaspel waar iemand nooit een hoop koekjes uit kan toveren, maar toch! De wonderen zijn de wereld nog niet uit!




Pas op, het is weer zo'n recept waarvan uw handjes plakken, en blijven plakken (honing+bollekes rollen=oneindige plak).




Maar wel mooi é. Ik ken ook niemand die graag lelijke koeken eet.



Sesamkoekjes
Bron: Baked Louie's
Bereidingstijd: 10 minuten + 10 minuten bakken

Ingrediënten

140 gr amandelpoeder (voor de Gentse mensen, goedkoop te krijgen bij Spice Bazaar!)
115 gr vloeibare honing
10 ml plantaardige olie (ik deed een soeplepel)
5 gr baksoda (natriumbicarbonaat, meestal in zo'n busje, ik keerde dat gewoon 2 keer kort om over mijn potje)
een snuif zout
60 gr sesamzaadjes

Bereiding

Verwarm de oven voor op 180°C en bekleed je ovenplaat of rooster met bakpapier, of zo'n siliconenmatje.

Meng de droge ingrediënten (zout, baksoda, amandelpoeder (gezeefd)) en de natte ingrediënten (olie, honing en 20 gr van de sesamzaadjes) in 2 aparte kommetjes. Giet de vloeibare massa bij het amandelmengsel, en vorm na goed mengen tot een balletje. Neem een kommetje en doe er de resterende 40 gr sesamzaadjes in. Rol kleine balletjes (formaat van flinke balletjes in tomatensoep), wentel ze rond in de sesamzaadjes en druk ze een beetje plat met je duim op de ovenplaat. Leg ze niet té dicht op elkaar, ze "smelten" nog wat tijdens het bakken. Zet de plaat in de oven voor een kleine tiental minuten. Neem de koekjes uit de oven en laat ze 10 minuten afkoelen op de plaat. Verplaats ze daarna na een rooster, zodat ze volledig kunnen afkoelen.

Easy as pie! Smakelijk!





2 opmerkingen:

  1. Dankje voor de complimenten! 18 is misschien nog wat te oud, ik ben 16 jaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, maar ik zag op je site dat je zestien was, en al 2 jaar bezig was, vandaag de aanpassing. Maar het blijft een mooie blog en verdienste, wat je leeftijd ook is :)

      Verwijderen