maandag 25 november 2013

Mueslirepen

Ik zag in mijn index dat ik met een groot tekort zat in de categorie "snoep" zat, vandaar, een portie gezonde snoep! Makkelijk om mee te nemen naar je werk of naar school, en nog niet te ongezond ook, en het vult weer voor even.



Godzijdank ook voor de Turkse winkels in mijn nieuwe buurt, bron van gekke notensoorten en lekker Turks brood;;; Je gooit er vooral in wat je wil, wat wel belangrijk is, is de hoeveelheid "binding", die was bij mij precies wat te weinig. Ik heb ze aangepast voor dit recept, zodat dat bij julie wat beter uitvalt. Off we go!


Ah, en ik stel u ook voor aan meneer de Koala, vriendje van mijn kattin dat we overal in huis terugvinden, en dat dus ook binnensluipt op de foto's. Ik kan daar dus ook niet aan doen hé.




Mueslirepen met gedroogd fruit
Voor 12 repen
Bereidingstijd 15 min, 30 min bakken

Ingrediënten
120 gr boter
200 gr havermout
100 gr zonnebloempitten
50 gr sesamzaadjes
50 gr gehakte noten, naar keuze (ik nam amandelen, het origineel zei walnoten)
4 el honing
100 gr lichte basterdsuiker (kindjessuiker)
100 gr gedroogde bessen (veenbessen, kersen, rozijnen (als het écht moet), …)

Bereiding

Verwarm de oven voor op 160°C. Bekleed een vorm van circa 18x25 cm met bakpapier. Meng de havermout met de zonnebloempitten, de sesamzaadjes en de gehakte noten. Leg ze op een bakplaat en rooster 10 minuten.

Zet intussen een pot op een middellaag vuur en smelt daarin de boter samen met de honing en de suiker. Roer tot de boter gesmolten is. Meng de geroosterde droge ingrediënten met de natte, tot alles goed vermengd is en stort ze in de bakvorm. Druk goed aan, zodat alles goed tegen elkaar zit en plat is aan de bovenzijde. Zet 20 à 25 minuten in de oven, afhankelijk van je oven. 

Laat afkoelen (helemaal! ik was niet zo flink) en snij in repen, zodat je ze makkelijk kan meenemen. Als er wat brokjes van vallen, is dat niet erg, ik heb daar de dag erna mijn muesli van gemaakt, opgelost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten