vrijdag 17 januari 2014

Flantaart en het begin van goede voornemens.



In mijn vorige blogpost sprak ik over voornemens en het maken van klassieke "oma"taarten. Zo geschiedde, want voor de traktatie op mijn verjaardag maakte ik onder andere een flantaart voor de collega's. Alleen, mijn verjaardag is nu al bijna twee weken passé, en ik had nog geen tijd om het tot een schrijfsel om te zetten… Bij deze is dat ook gefikst.





Ik heb sinds mijn laatste verhuis trouwens tv, digitale nog wel, en u vermoedt het al, bij mij staat dat dus nogal vaak op Njam!… Vandaar dat ik daar nu ook al eens op receptenjacht ga, ik belast jullie nu met een (overigens zeer maakbaar) recept van Van Damma Roger. Vindt er nog iemand dat die mens ZO raar spreekt? Is dat een halve Hollander of hoe zit dat? Iemand?



Het recept is ook enigszins vereenvoudigd (lees: ook geschikt voor de luiere huisvrouw die minder tijd heeft in het weekend) door mezelf, en om het niet àl te vettig te maken, liet ik de slagroom en brésiliennenootjes ook achterwege. Geen schrik hebben van de lange beschrijving, ik voel een kwebbelbui opkomen dus er zit veel zever tussen ;). Aan de slag!




Flantaart

Voor een taartvorm van +/- 27 cm doorsnede
Bereidingstijd: 1u30 min (sorry, maar de baktijd is inclusief!)

Ingrediënten:

bodem:
1 ronde taartbodem (kruimeldeeg) uit het koelvak (ziehier de luie input)

Banketbakkersroom (foolproof):
200 gr volle melk
1 eierdooier
20 gr puddingpoeder (van Impérial of dergelijk)
50 gr kristalsuiker
1 vanillestokje

Vulling:
90 gr banketbakkersroom (ge gaat over hebben, maar gele crème vindt bij jullie ook wel een ander goed doel, nee?)
330 gr volle melk
50 gr cassonadesuiker (lichtbruine)
4 eieren
1 vanillestokje, uitgeschraapt
40 gr bloem

Bereiding:

Dit kan je de dag voordien doen, dat deed ik ook en het kan zeker geen kwaad:

Doe voor de banketbakkersroom een scheutje melk bij de eierdooier en los hierin het puddingpoeder op tot een papje. Doe er de suiker bij en klop los.
De rest van de melk mag je koken met het merg van een vanillestok. Als de melk warm is, doe er dan een scheutje van bij het puddingpapje. Dit om het ei niet te laten stollen als je het allemaal ineens bij doet. Doe dan het puddingpapje bij de rest van de warme melk. Zet terug op een laag vuurtje en blijf er door roeren tot het dik wordt en je banketbakkersroom hebt. Done!
Giet in een potje, dek af met plasticfolie (tot tegen de pudding, zodat ge niet zo'n vel krijgt, niets erger dan een vel jongens en meisjes, ook niet op warme melk, the horror!) en zet in de koelkast tot het afgekoeld is.

Verwarm de oven voor op 170°C.

Bekleed de ingevette en bebloemde taartvorm met het deeg. Druk de randjes goed aan, voor zo een schoon kartelrandje.

Roer 90 gr banketbakkersroom los door de melk, de suiker, 1 volledig ei en 3 dooiers. Voeg daarna het merg van de vanillestok toe, samen met de bloem. Klop de 3 resterende eiwitten op. Roer ze zeer voorzichtig onder het flanmengsel met een pannenlekker (ge weet wel). Giet deze vulling in de vorm. Ahja, de vorm zet ge best al op vorhand op uw bakplaat, want die vulling is vloeibaar en die vorm zit nogal vol, en ge wilt dus niet een megavolle vorm op een hete bakplaat moeten poefen. Just sayin'. Totaal niet gebeurd bij mij. Neenee.
Bak gedurende +/_ 60 minuten, tot ze eruit ziet zoals op mijn foto.

Laat even afkoelen, en als je net zoals ik graag dat sierrandje hebt van een afkoelrooster, neem je een risico en draai je de taart even om op zo'n rooster. Draai terug en serveer! Impress your mama's en collega's!

PS. Het is volstrekt normaal dat uw taart inzakt tijdens het afkoelen, dat is dus geen foutje of zo


.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten