zaterdag 25 januari 2014

Gezondere amandelkoekjes



Voor mijn verjaardag kreeg ik een fancy-pants koffiemachine van mijn lief, daar horen koekjes bij! Liefst niet te ongezond, want met al dat melkschuim in de koffie zijn we er ook niet echt gezond bezig natuurlijk… Maar het is zo LEKKER!





Dus, ter compensatie, koekjes die semi- gezond zijn ( gezond = fruitjes, we gaan hier eerlijk zijn en zeggen dat koekjes nooit écht gezond zijn hé) en weinig ingrediënten vergen. Trouwens, gluten- en suikervrij kiddo's! 






Amandelkoekjes
Recept afkomstig van gezond leven van Jacoline
Voor een tiental koekjes
30 minuten + 2 uur opstijven in de koelkast

Ingrediënten 
125 gr amandelmeel (ik koop dat gewoon in de colruyt)
50 gr noten (ik gebruikte amandelen, maar doe het gerust ook met hazelnoten, walnoten, pecan…)
20 gr zachte boter
snuif baking soda
35 gr honing

Bereiding
Hak de noten fijn met een mes of in de blender. Doe het amandelpoeder, de noten, de soda in een kom en vermeng. Voeg de boter en honing toe en kneed tot een worst (diameter 5 cm of zo). Wikkel in plastic folie en leg minstens 2 uur in de koelkast om op te stijven.
Verwarm de oven voor op 200°C. Haal het deeg uit de koelkast en snij er sneetjes van, +/- 1 cm dik. Wat eraf valt kan je er terug aan kneden. Verspreid over een met bakpapier beklede bakplaat (ze lopen niet uit, mag dicht bij elkaar) en bak gedurende 10 minuten. Laat afkoelen op een rooster, en nu nog leren afblijven (of verstoppen voor je huisgenoten).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten