zondag 17 februari 2013

De spits

Dus.

Ik vind dit een beetje vies, mijn allereerste blogpost. (Het is eigenlijk niet mijn àllereerste, ooit had ik wel eens blogs, maar goed, die zijn verleden tijd). Vooral, wie leest er stiekem mee? Soit, we zijn vertrokken, we moeten er nu mee verder.

Punt is, ik krijg wel vaker eens complimenten over het eten dat ik voor vrienden, familie of Lief klaarmaak. Ook kritiek, daar niet van, maar goed. 
Ook lees ik op internet wel vaker mooie, interessante blogs, maar diegene waar ik doorgaans het langst bij blijf hangen, zijn die over eten. Mensen die er prachtige foto's van kunnen maken, bewonder ik het meest, want dat is belachelijk moeilijk, een mooie foto maken van eten. Denk ik. We zullen zien.

Maar ik stootte altijd op het "probleem": Op die foodblogs zitten er telkens dingen bij die ik niet lust, die ik hier nooit in winkel vind, die het Lief niet lust. Vandaar deze blog, die dus een samenraapsel wordt van recepten die ik oppik in mijn (te) grote collectie kookboeken (daarover later meer), op internet, van op TV, etc. 

En omdat koekjes makkelijke fotoslachtoffers zijn, begin ik daarmee, want dat kan niet misgaan. Nèh!




Recept afkomstig van Brenda Kookt

Ik had een zeer gelijkaardige start van dit recept als haar. Zondag, de ingrediënten waren in huis, en het zag er ZO lekker uit. Wel opletten, het moet 2 uur opstijven in de koelkast! Geduld is een schone deugd, ik bezit ze niet, vandaar de waarschuwing.




Om even toe te geven, ik ben niet zo'n chocolademens. Ik weet het, ik ben een vrouw en ik ben niet zot van chocolade. Het bestaat dus! Op die manier valt het dus voor dat ik chocolade heb liggen die ik nooit opsmikkel in mijn pyjama voor de TV (bij wijze van spreken, uiteraard), en die ik maar eens een beter leven wou geven in koekjes. Andere ingrediënten zijn een beetje verplichte kost, dat heeft iedereen wel in huis (toch?).




Een keer de chocolade succesvol gesmolten is in de microgolf (wie heeft in godsnaam het geduld voor een bain-marie? En zin in al die afwas? Ik dus niet.) zijn we vertrokken! Met mijn super-duper nieuwe keukenrobot maken de koekjes bij wijze van spreken zichzelf...




Poedersuiker, altijd goed. Minder als ge uw favoriete zwarte jeans aanhebt en daarna nog bij uw mama op bezoek moet. Een natte handdoek in de buurt is aangeraden, just sayin'.




Balletje draaien kàn met je handen, als je ze om de drie balletjes wast, want anders zorgt de warmte van je handen ervoor dat die chocoladeboel in uw handen smelt. Niet zo proper, ook niet zo handig als je alle 5 stappen foto's moet nemen. Het leven van een foodieblogger is precies niet zo eenvoudig!


Recept
Voorbereiding: 10 à 15 minuten 
Wachttijd: 2 uur
Baktijd: 15 minuten in een heteluchtoven.

Ingrediënten:

200 gr pure chocolade
30 gr bakboter
250 gr witte suiker
2 eitjes
120 gr gewone bloem
een snuifje zout
een half zakje bakpoeder (een eetlepel ongeveer)
3 eetlepels cacaopoeder

om af te werken: Bloemsuiker


Hoe?

Neem een kwart van de chocolade en alle boter, en smelt ze au bain marie of in de microgolf (samen of apart, de boter gaat wel wat sneller dan de chocolade, maar bij mij ging dat goed samen ook). De rest van de chocolade mag je in stukjes hakken, zo grof of fijn als je maar wil. 
De suiker, ei en gesmolten chocolade/boter mengen, voeg er daarna de bloem, bakpoeder, cacaopoeder en het zout aan toe. Op het eind mogen ook de chocoladestukjes erin. Laat het deeg 2 uur afgedekt in de koelkast opstijven (en hou je huisgenoten in de gaten, want het deeg is lekker!).

Verwarm de oven voor op 180°. Van het beslag kan je nu balletjes rollen, ter grootte van een golfballetje, maar het mag ook kleiner (groter gaat problemen geven). Met een lepel mag ook, want het deeg blijft wel erg plakkering en na 3 balletjes wordt dat dus een boeltje. De balletjes vervolgens in een diep bord poedersuiker rollen en een beetje platgedrukt op een ovenplaat met bakpapier leggen. Niet de dicht bij elkaar leggen want anders zou het kunnen dat je eindigt met één koek in plaats van meerdere.

Na een kwartiertje kunnen ze er normaalgezien uit. Best nog 10 minuutjes laten afkoelen, en dan kan je je prachtige koekjes beginnen uitdelen (of helemaal zelf oppeuzelen, dat mag ook)!

Smakelijk en succes!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten