maandag 7 oktober 2013

Vijgendessertjes


Als er één fruitsoort is waar ik een heel jaar naar kan uitkijken, dan zijn het wel verse vijgen. Je moet er zo lang op wachten, door die verdomde bomen moet je zelfs 2 jaar wachten op die verschikkelijk lekkere stukjes fruit. Ik vind het dan ook belangrijk om daar niet te veel onnozel mee te doen.




Ik heb er een dessert mee gemaakt, waar je echt belachelijk weinig werk aan hebt. Snel maken dus, voor het weer te laat is en dat laatste zomerfruit alweer verdwenen!




Vijgendessertjes

Voor 6 personen
Bron: mijn hoofd eigenlijk, en gezond verstand dus
Bereidingstijd: 10 minuten, incl. oven

Ingrediënten
6 rijpe vijgen
200 gr mascarpone of (griekse) yoghurt (ik maakte beide en er viel voor elke versie iets te zeggen!)
een handjevol pompoenpitten
een handjevol amandelen, heel of geschaafd
2 eetlepels honing
1 koffielepel vanillesuiker
evt. wat oranjebloesemconcentraat

Bereiding:

Zet de ovengrill op de hoogste stand. Snij de vijgen telkens net niet door, in vier partjes. Doe er een beetje honing op. Leg ze in een ovenbestendig bordje 5 minuutjes onder de grill. Meng intussen de mascarpone/yoghurt met wat vanillesuiker en oranjebloesemextract. Neem voorzichtig de schaaltjes uit de oven. Maak een mooi hoopje mascarpone/yoghurt  in het midden van elke vijg. Doe er nog wat honing op. Werk af met wat pompoenpitten en geschaafde amandelen.
Denk je aan andere dingen om daarop te gooien, doe dat vooral! Ge moet niet altijd geloven wat ik schrijf hé. Maar lekker eten, dat garandeer ik nu wel…



Geen opmerkingen:

Een reactie posten